Lataa koko opinnäytetyö PDF-muodossa


125 sivua + liite-DVD

Työn ohjaajat: Ilari Miikkulainen ja Jarmo Valkola

Avainsanat: elokuva, elokuvamusiikki, musiikki, populaarikulttuuri, äänitehosteet

Arvosana: 5 = erinomainen

 

 

Opinnäytetyö

ÄÄNIRAIDAN JA MUSIIKIN MERKITYKSIÄ QUENTIN TARANTINON ELOKUVISSA

Panu Kantosalo
Juhana Konttinen

Toukokuu 2008

Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Kulttuuri, viestinnän koulutusohjelma


Tiivistelmä

Opinnäytetyö tutkii elokuvamusiikin ja ääniraidan merkityksiä Quentin Tarantinon elokuvissa. Työ perehtyi Tarantinon elokuvien äänellisiin vaikutus mahdollisuuksiin elokuvaäänen teoriaan viitaten ja toi esille niitä erikoispiirteitä, joiden avulla Tarantinon elokuvat eroavat tai yhtyvät muiden ohjaajien elokuvien kanssa.

Työ toteutettiin tutustumalla elokuvamusiikin ja -äänen teoriaan ja peilaamalla näitä teorioita Tarantinon viiteen pääteokseen. Tutkimus osoitti Tarantinon elokuvien olevan muista elokuvista erottuvia ja itsenäisiä teoksia. Tarantinon elokuvien havaittiin sisältävän runsaasti viittauksia muihin elokuviin ja populaarikulttuuriin. Keskenään vertailtaessa Tarantinon elokuvat ovat toisistaan selvästi poikkeavia ja itsenäisiä, mutta ovat kuitenkin toisiensa kanssa tiettyjä yhteisiä keinoja ja tyylejä käyttäviä teoksia. Tällaisia tyylejä havaittiin olevan muun muassa Tarantinon runsas 60- ja 70-lukujen amerikkalaisen populaarikulttuurin käyttö sekä mood-tekniikan hyödyntäminen.

Opinnäyte toimii esimerkkinä siitä kuinka elokuvamaailman äänellisiä piirteitä voidaan tutkia ja soveltaa hyödyntämällä aihepiirin tietoa ja teoriaa. Opinnäytetyö sisältää runsaasti esimerkkejä Tarantinon elokuvien äänen ja musiikin hyödyntämiskeinoista.


Tämä sivu on osa Juhana Konttisen kotisivuja
© Juhana Konttinen 2000 - 2010